maandag 15 mei 2023

9 mei 2023 Hang En - Phong Nha - Hanoi

De dag begint met een uitgebreid warm ontbijt. Onvoorstelbaar hoe ze het eten hiernaartoe transporteren en hoe ze voor een groep van ruim 20 man zo'n uitstekend ontbijt klaar kunnen maken. Er is noedelsoep met groente, pannenkoeken, en fruit.


Na het ontbijt gaan we de grot verkennen. We klimmen een eind omhoog, en zien prachtige vormen. Het is een flinke wandeling, en uiteindelijk komen we bij de andere uitgang uit. Daar maken we wat foto's en vervolgens lopen we deels door de rivier terug naar de ingang waar ons kamp is. Daar is inmiddels bijna alles opgeruimd. We pakken onze rugzakken en gaan dan weer met het vlot richting de uitgang.





We volgen tot aan het dorp dezelfde route als op de heenweg maar daarna lopen we steil omhoog via honderden traptreden. We klimmen ruim 400 meter, en al snel kost het mij erg veel moeite om de groep bij te houden. Ik kan echter in mijn eigen tempo blijven lopen; een deel van de gidsen en dragers blijft ook achter, en Marijke is ook zo aardig om mij gezelschap te houden. Ik rust regelmatig. Uiteindelijk kom ik ook boven, waar de bus staat, en een zeer welkom koud drankje. Hoewel ik het gevoel heb dat we uren achtergebleven zijn bij de groep blijkt dat gelukkig wel mee te vallen.

De bus brengt ons weer naar het kantoor van Oxalis. Hier kunnen we de spullen weer in onze koffer doen. Er zijn ook douches waar we dankbaar gebruik van maken. 

We hebben voor de terugreis naar Hanoi een nachtbus geregeld die om 9 uur 's avonds zal vertrekken. Dat geeft ons de tijd om hier nog even te eten. Er zitten nog meer mensen van onze groep.


Het is best ver naar het vertrekpunt van de bussen en we proberen een Grab te bestellen. Die zijn er echter niet, en we besluiten dan maar te gaan lopen. Net als we onderweg zijn, komt er een taxi aangereden. Er stapt iemand uit die in het Engels vraagt of wij een taxi willen. Ja, graag! Hij praat in het Vietnamees met de chauffeur en vraagt ons dan waar we naar toe moeten. We leggen het uit en even later staan we bij het kantoor van de bus. We hebben nog tijd genoeg om koffie te drinken.

Er komen meerdere bussen langs, die van ons is flink later dan gepland, maar uiteindelijk komt onze bus ook aanrijden. Het is een bus met twee gangpaden en drie rijen met slaapstoelen. Het is krap, maar eigenlijk is het heel goed te doen, ik slaap goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten